Scenariusz dnia ślubu i wesela

Scenariusz dnia ślubu i wesela

Jak zaplanować dzień ślubu i wesela? Jak stworzyć cały harmonogram? Jak uniknąć stresu, zamieszenia i natłoku obowiązków?

Scenariusz dnia ślubu i wesela tworzę przy każdej organizacji i koordynacji uroczystości moich Par. Uwzględniam w nim przede wszystkim marzenia i oczekiwania mojej Pary, ale nie zapominam przy tym wszystkim o technicznych i rzeczywistych aspektach panujących tego dnia. Pamiętajcie Drogie Pary, że wedding planner, dj/ zespół, kamerzysta, fotograf, czy manager obiektu mają wieloletnie doświadczenie, konkretne wymagania dotyczące swojej pracy, a przy tym wszystkim zawsze chcą Wam jak najlepiej doradzić. Dobrze wiemy, że jest to scenariusz ślubu, a nie sztuki teatralnej i że pracujemy tego dnia na „żywym organizmie”- uwierzcie mi: tutaj wszystko może się wydarzyć.

Zaczynamy od teorii, której będzie dużo 😊 A na końcu znajdziecie praktyczną niespodziankę!

Jak rozplanować poranne przygotowania?

Drogie Panny Młode, w ustalaniu porannych przygotowań takich, jak make up i fruzyra uwzględnijcie czas na odpoczynek i odstresowanie się- kieliszek prosecco z druhnami jest zawsze świetnym pomysłem 😉 Ale przejdźmy do konkretów! Zawsze określcie z wizażystką i fryzjerką ilość osób, która będzie brała udział w przygotowaniach, a także czas jaki potrzebują na wykonanie swojej pracy. Make up i fryzury układajcie na przemian tak, aby osoby pracujące nie miały za dużych przerw pomiędzy stylizacjami. Ważne jest, aby Panna Młoda była malowana i czesana na końcu- to jej upięcie lub loki oraz makijaż muszą wyglądać najlepiej i być najbardziej trwałe- im później je wykonamy, tym dłużej będą się trzymały.

Kiedy ma pojawić się fotograf i kamerzysta?

Podczas mojego kilku letniego doświadczenia, harmonogram był zawsze układany tak, że fotograf i kamerzysta najpierw pojawiają się u Pana Młodego- sprawdza się to idealnie. Czasami część przygotowań jest fikcyjnych, ale nigdy nie stanowi to problemu. Wszystko po to, aby ten duet mógł pojawić się u Panny Młodej i nagrać/ sfotografować końcówkę stylizacji. Nie uchwycamy nigdy całych przygotowań, czy przyszłej żony bez make up- absolutnie nie chodzi tutaj o zaburzanie rzeczywistości i koloryzowanie. Jednak każda z nas oglądając zdjęcia ślubne czeka na ten końcowy efekt WOW 😉 Pamiętajcie, aby przygotować dla fotografa wszelkie detale takie, jak bukiet, buty, suknia, biżuteria i obrączki- to istotne elementy, które muszą pojawić się na zdjęciach w Waszym albumie.

Co z koordynacją i dopilnowaniem wszystkiego na sali?

Nigdy nie bierzcie tego na siebie! Para ma jak najbardziej się odstresować i cieszyć tym wielkim dniem- cieszyć się sobą! Jeśli nie współpracujecie z wedding plannerem, to przemyślcie, czy nie warto zatrudnić takiej osoby chociaż na samą koordynację. A jeśli wolicie pomoc z strony przyjaciół, czy rodziny, poproście kogoś z nich, aby sprawdzili, czy wszyscy podwykonawcy pojawili się na czas, czy zespół ma już próbę, czy tort dojechał, czy dekoracje zostały rozstawione, czy winietki zostały poprawnie rozłożone, czy auto jest już w drodze, a oprawa muzyczna ślubu jest powoli w gotowości. To stety lub niestety tylko niewielki fragment tego, co należy w dniu ślubu do moich obowiązków. Pamiętajcie też, że ja zawsze koordynuję również wszelkie montaże i demontaże, które bardzo często odbywają się dzień przed i po weselu. Ważne też, abyście podawali usługodawcom telefony do świadków czy rodziny- nie jesteście zawsze dostępni lub po prostu nie możecie rozmawiać, a w dniu ślubu wszystko musi być pod kontrolą.

Kiedy powinniście pojawić się w miejscu ceremonii/ w kościele?

Skupmy się na Kościele, gdyż zdecydowana większość Par bierze ślub konkordatowy. Jeśli zamierzacie iść wspólnie pod ołtarz, a first look był wcześniej, wystarczy jak pojawicie się na miejscu około 20 minut wcześniej. Udajcie się najpierw na Zachrystię- powiadomcie księdza, że już jesteście i tam podpiszcie wraz z świadkami dokumenty. Potem już tylko będziecie czekać razem z nimi na ten wielki moment. Jeśli natomiast chcecie zobaczyć się dopiero pod ołtarzem i to tutaj ma nastąpić first look (uwielbiam ten moment wzruszenia!), to musicie pojawić się pod Kościołem zdecydowanie wcześniej. Najlepiej, aby to Pan Młody przyjechał jako pierwszy z świadkiem. Gdy panowie podpiszą dokumenty, powinni udać się już do Kościoła. Wtedy Panna Młoda z świadkową idą zrobić to samo nie widząc panów- wszystko nadal może być niespodzianką 🙂 Przyszła żona w asyście taty/ dziadka/ brata/ dorosłego syna czeka na odpowiedni moment wejścia do Kościoła, aby pojawić się u boku swojego wybranka. Pamiętajcie- Panna Młoda idzie zawsze po prawej stronie, a świadkowa zmierza tuż za nią 😊

Co robimy po mszy?

Kwestia życzeń jest dowolna- mogą się odbyć pod Kościołem lub na sali- powiadomcie tylko o tym gości w stosowny sposób. Dobra rada: tutaj najlepiej wykonać grupowe zdjęcie- to jeden z nielicznych momentów, kiedy faktycznie wszyscy goście są razem. Wiele Par zaprasza część osób tylko na samą uroczystość zaślubin.

Rozpoczęcie wesela

Po powitaniu następuje oczywiście serwowanie pierwszych dań. W zależności od tego, czy posiłek składa się z zupy i dania głównego, czy też pojawia się przystawka oraz deser- czas jaki musicie tutaj założyć to średnio około 1 godzina. Ilość osób nie zawsze wydłuża czas wydawania dań, gdyż przy większej ilości gości, mamy większą ilość kelnerów wchodzących w skład obsługi. Ten moment, to idealna chwila na zaplanowanie krótkiej plenerowej sesji wraz z fotografem i kamerzystą- poświęćcie na to 20-30 minut, a może uda Wam się też natrafić na golden hour. Często słyszę pytania i obawy z strony moich Par: czy goście nie będą zaniepokojeni naszą nieobecnością, czy goście nie będą się nudzić, czy goście nie powinni już tańczyć? Dajmy gościom czas 😊 Goście muszą zjeść główne danie, deser, porozmawiać, rozluźnić się, zapoznać z obiektem, wypić drinka. Nie wrzucajcie ich na głęboką wodę i nie każcie im tańczyć po tzw. pierwszym zjedzonym kotlecie. Goście są wtedy zbyt onieśmieleni- potrzebują czasu, z którego i Wy powinniście skorzystać. Lepiej dać im  i sobie 30 minut więcej, a potem cieszyć się pełnym parkietem.

Atrakcje weselne- jak i kiedy

Podczas wesela mamy trzy główne atrakcje: pierwszy taniec, tort oraz oczepiny. To do nich powinniśmy dostosować całą resztę. Planując inne wydarzenia, rozlokujcie je czasowo tak, aby zostały maksymalnie wykorzystane, nie tracąc przy tym ani czasu ani pieniędzy. Inaczej nikt nie będzie zadowolony- ani goście, ani Wy ani usługodawca. Jeśli decydujecie się chociażby na fotobudkę, na przykład naszą od Vintage.me by Okiem Żony i Matki http://okiemzonyimatki.pl/fotobudka/, to warto, aby zaczęła ona działać tuż po daniach serwowanych (to kolejny dowód na to, że możecie uciekać na mini sesję, a zajęcie dla gości zawsze się znajdzie 😉), a zakończyła swoją pracę jeszcze przed tortem i oczepinami. Tradycyjnie, tort serwujemy około 23:15, a oczepiny zaczynamy o 23:45- ze względu na to mamy przynajmniej półtorej godziny, podczas której goście nie są w stanie korzystać z innych atrakcji.

Oczepiny

Pamiętajcie, aby nie szykować długich i monotonnych zabaw- tutaj skorzystajcie przy ich doborze z doświadczenia wedding plannera, dj’a i/lub zespołu. Jest wielu gości, którzy nie czują komfortu z tego rodzaju zabawy, preferują przyjąć rolę widza- tym samym, powinniśmy tak rozplanować oczepiny, aby trwały maksymalnie 45 minut. Wiem, że takie podejście znajdzie wielu przeciwników, ale uwierzcie mi, że 1-2 godzinne oczepiny odchodzą już do lamusa. Ponadto, dobierajcie zabawy tak, aby były kulturalne i zrozumiałe dla wszystkich.

Demontaż

Ostatnia rzecz, nad którą musicie mieć kontrolę to poranne demontaże. Pamiętajcie, aby przed weselem ustalić z dekoratorami i florystami oraz obiektem weselnym konkretną godzinę. Następnego dnia na sali może odbywać się kolejne przyjęcie i dekoracje muszą być zdemontowane z samego rana tak, aby obsługa mogła szykować lokal na kolejną uroczystość. Poproście florystów, aby wszystkie kwiaty i dekoracje, która nie były wypożyczane spakowali dla Was w pudła/ torby i pozostali do odbioru w dogodnym miejscu.

Stworzenie scenariusza jest istotną częścią koordynacji dnia ślubu i wesela. Pamiętajcie, aby przekazać każdemu usługodawcy jeden egzemplarz. Ważna wskazówka: dla każdego stwórzcie osobną wersję usuwając z niej niepotrzebne dane personalne oraz informacje, które są zbędne dla fotografa lub dj’a- fotograf nie potrzebuje informacji dot. konkretnych utworów czy rozpiski zabaw oczepinowych.

A teraz czas na praktyczną niespodziankę!

W tym wpisie znaleźliście ogromną dawkę wiedzy teoretycznej. Nie otrzymaliście ode mnie “suchej” tabelki z rozpiską, lecz wskazówki, porady i wyjaśnienie wielu aspektów planowania dnia ślubu i wesela. Wierzę, że teraz organizacja tego wielkiego dnia będzie dla Was przyjemnością. Dlatego na koniec…

Zapraszam Was do mojego sklepu online- przygotowałam dla Was 10 prawdziwych scenariuszy, które opracowałam dla moich Par (oczywiście nie pojawiają się tam żadne dane personalne, a wszelkie daty i miejsca zostały usunięte). Dodatkowo, znajdziecie też pusty scenariusz do własnego opracowania 🙂 Będzie mi bardzo miło, jak zakupicie moje produkty i zaufacie mojemu doświadczeniu w 100%.

A jeśli jesteście zainteresowani przebiegiem koordynacji dnia ślubu i wesela prowadzonej przez wedding plannera oraz chcecie uzyskać więcej informacji na ten temat lub ofertę współpracy, to śmiało piszcie na adres iogrodnicka@okiemzonyimatki.pl i zajrzyjcie oczywiście na moją stronę http://okiemzonyimatki.pl/slubnych/

Leave a Reply

Zamknij Menu